Page content

Gespot op de Amerikaanse pistes: verkeersleiders en Hollywood Runners

Gespot op de Amerikaanse pistes: verkeersleiders en Hollywood Runners

Op de Noord-Amerikaanse pistes gaat het er toch net even iets anders aan toe dan in Europa. Dat is vooral te danken aan een heilig respect voor de regels, de drang naar efficiency en de aanwezigheid van skipatrollers. Josee vertelt..

Laten we vooropstellen dat skiën in Amerika een andere ervaring is dan skiën in Europa. Het landschap is anders, de sneeuw is lichter en ook het skigebied heeft een andere set-up dan we gewend zijn. Waar je in de Europese skigebieden tussen de lijntjes skiet (lees: van de gebaande pistes of aangegeven freeride-zones) is het hier éen grote speeltuin. Mits je de bordjes respecteert uiteraard! Zo spotten wij in Park City en Heavenly speciale ‘toegangspoorten’ tot de off-terrain hellingen. Kun je het je voorstellen? 10.000 mogelijkheden om het bos in te gaan en iedereen pakt keurig de toegangspoort? Ja, ik vraag me hardop af of dat in Europese gebieden ooit zou kunnen gaan werken…

off piste toegangspoort Park City

Orde en discipline

Die discipline komt ook terug bij de skiliften. Hier geen duwende mensendrommen. Hier geen ‘hé-ik-was-eerst-types”, die slinks hun ski’s schuin voor de jouwe zetten om net dat plekje voor je te kunnen innemen. En hier ook een pascontrole die een tikkeltje anders is dan wij gewend zijn:

Skipatrollers bij de lift met pistool?

Wij zagen in Park City een hele efficiënte skipascontrole: voor de ingang van de stoeltjeslift – daar waar alle skiërs samenkomen uit alle pistehoeken – lopen skipatrollers rond met een scanner. Ik verzin het niet: vanaf een afstand ziet het er uit als een pistool, zeker als dat wordt gericht op daar waar je pas zit. En dat is toch wel vaak op borsthoogte! Maar het werkt: de skiërs laten ruimte voor de patrollers, er is  geen geduw, geen tunnelvorming bij scanpoortjes (want die zijn er niet) dus een ‘smooth glide’ naar de lift.

De verkeersleider

Op de pistes van Alta (Utah) troffen we de verkeersleider. Ja echt!  Zoals wij gewend zijn in het verkeer, op een kruispunt. Hier staat de verkeersleider pontificaal voor de ingang van de skilift om de toestroom van links, recht en voor hem in zo goed mogelijke banen te leiden. Hij doet dit door letterlijk met stopbordjes te werken en zo gecontroleerd de instroom naar de lift te coördineren.

Line-up: are you single?

Ook zijn er skiliften waarbij je vooraf je rij moet kiezen voor de instroom: 4,  2 or more of 1 person. Toen ik hier de eerste keer nietsvermoedend de laatste rij koos en door de poortjes ging –  waarna iedereen gestructureerd volgens stoelvolume weer bijeenkomt  – werd ik vervolgens door een mede-skiër naast mij aangesproken met de onsterfelijke woorden: “Hello, are you single? Waarop ik verbouwereerd antwoordde met: EXCUSE ME???? Totdat ik begreep dat hij de stoeltjeslift met mij wilde delen… We hebben er de hele rit naar boven hartelijk om gelachen en for the record: hij was gelukkig getrouwd!

https://wintersportcanadaamerika.nl/wp/../wp-content/upload_folders/wintersportcanadaamerika.nl/2018/12/josee-else-mammoth-2018.jpg

Kannie waar zijn

Maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn op de Noord-Amerikaanse pistes. Zo viel ik nog net niet van mijn stoeltjeslift toen ik hoorde dat het hier niet verplicht is om de kuipjes te voorzien van een beschermbeugel. Ook ontbreekt er soms een voetbeugel. Reden: dit wordt gezien als een extra belasting qua gewicht, wat weer gevaar kan opleveren bij extreme sneeuwval of harde wind. Excuse me? Alsof het minder gevaarlijk is om in een stoeltjeslift-zonder-beugel te hangen bij een fiks windje tegen (wat ik aan den lijve ondervond tijdens een stormachtig middagje in Snowbasin). Dit kan toch niet waar zijn? Notabene in het land waar iedereen elkaar naar hartenlust met claims om de oren draait? En dan het ontbreken van de voetbeugel: heel oncomfortabel. Die schoenen en ski’s wegen toch gauw een paar kilootjes extra en geloof me, dat voelt al heel snel alsof iemand aan je voeten hangt voor een illegaal ritje naar boven…Gelukkig zijn deze liften op één hand te tellen, maar in elk skigebied vind je er nog wel een paar!

Daar tegenover zagen we in het skigebied van Mammoth Mountain dit voorbeeld van creatief omgaan met de beschermbeugel: superhandig!

stoeltjeslift-mammoth

Hollywood Run

Dat gezegd hebbende overheerst toch het feel-good aspect op de pistes. Skiën hier is fun, skiën hier is kicken en skiën hier is ook showen! En de beste manier om te shinen voor het oog van de aanwezigen is om een afdaling te maken direct onder een stoeltjeslift. En dat heeft inmiddels al een eigen skiterm gekregen: to do a Hollywood Run. Amerikaanser dat dit gaat het niet worden!

LEES OOK:

Deze skitermen moet je weten als je gaat skiën in Noord-Amerika

Fooi geven in Canada en Amerika: hoeveel geef je?

Handig om deze verkeersregels te weten als je gaat autorijden in Noord-Amerika

Tekst en beeld: Josee Schouten

skien-in-Alta-cc-josee-schouten